A petőfiseket elbűvölték Bűvösvölgy csodái

Játszva tanultak a médiaértés-oktatáson

Különleges, egyben rendhagyó médiaértés foglalkozásokon vettek részt a Dunaújvárosi Petőfi Sándor Általános Iskola hatodikos diákjai a fővárosban. A május végén nyíló – hazánkban egyedülálló – Bűvösvölgy elnevezésű oktató központban négy tanórán át ismerkedtek a híradózás, a sajtó, a filmkészítés és az internet és mobilkommunikáció rejtelmeivel. KÉPEK ITT


A központ feladata, hogy aktív alkotófolyamatok során megtanítsa a magyar gyerekeknek, hogyan használják tudatosabban és biztonságosabban a médiát, illetve hogy az miként hat rájuk. Ennek megfelelően a petőfisek egy remek napot töltöttek el Bűvösvölgy csodáinak megtapasztalásával.
A megpályázott foglalkozások révén előzetesen – még az iskolában – a megküldött óravázlatokból készültek a nebulók. Szeptember 11-én aztán elérkezett a nagy nap. A gyermekekért küldött autóbusszal a helyszínre utazott a negyvennégy hatodikos és négy kísérőjük. Ott aztán gyorsan négy csoportra váltak szét, majd felvették hideg élelmiszercsomagjukat és a képzett animátorok vezetésével forgószínpadszerűen indultak aktuális állomásaikra.
Az egyedülálló és a legmodernebb eszközpark segítségével megtapasztalhatták belülről a híradózás, a sajtó, a filmkészítés és az internet és mobilkommunikáció világát.
A nyomtatott sajtóval ismerkedve elkészíthették saját sajtóterméküket. Aktív alakítóként tapasztalták meg a képek, a címek és a szövegek jelentőségét a szerkesztés során. A fiúk többnyire sport, míg a lányok általában divatlapokat szerkesztettek, de sokan készítettek állatvédő és bulvár magazint is. Az elkészült újságokat kinyomtatva örök emlékként vihették haza saját lapjukat.
A legkorszerűbb tévéstúdiókban kipróbálhatták a rendező, az operatőr, a feliratozó és a hírolvasó feladatait, miközben megismerkedtek a greenbox technikával. A bátrabbak saját híradót és időjárás-jelentést is „gyártottak”, miközben külön élményt jelentett a szövegolvasás a súgógépről.
Egy izgalmas stratégiai játék közben tanulhatták és tapasztalhatták meg, hogyan vigyázzanak magukra és titkaikra a virtuális térben. Az internet és mobilkommunikáció óra során szembesültek azzal, hogy milyen hatalmas mennyiségű személyes adatot tartalmaznak a mai mobil eszközök, és hogy ezek védelme kulcsfontosságú.
A program leglátványosabb része pedig kétségtelenül a filmforgatás volt, amikor az önmaguk által választott jelenetekben szerepelhettek a gyermekek. Így bármelyikük aktív részese lehetett egy autós üldözésnek, vagy robotokkal való harcnak, netán a kaszás elől való menekülésnek. A felvételeket követően a számítógép elé ültek és digitálisan, vágóképekkel, valamint különleges effektekkel gazdagíthatták jeleneteiket.
A nap végén pedig a vetítőteremben megnézhették saját produkcióikat, amelyeket hamarosan a netről is elérnek majd.
A vetítést követően aztán ismét buszra szálltak és a hazaút során egymásnak mesélték élményeiket, amelyeket a színes nap során átéltek.
S, ami fontos: Bűvösvölgy csodái még nem merültek ki, hiszen a nagyobbak (a középiskolások) akár reklámokat is készíthetnek, míg a hangstúdióban a rádiós munkával ismerkedhetnek meg.
Itt ténylegesen valóra vált a szlogen, amely szerint: „A tudás megszerzése élmény, a tudatosságra nevelés játék, a tapasztalatszerzés kaland.” Mindezt akadálymentesített terek, gyermekléptékű berendezés és képzett animátorok tették lehetővé úgy, hogy ez a jelentkezőnek egyetlen forintjába sem került!

Szóládi Zoltán