A tanév utolsó könyvtári foglalkozása
Iskolánk 2.a osztálya Bálint Judit osztályfőnök vezetésével a tanév utolsó könyvtári foglalkozásán járt a dunaújvárosi József Attila Könyvtárban. A foglalkozást most is Pokorny Orsolya gyermekkönyvtáros tartotta, aki egész tanéven át tartalmas, szórakoztató órákkal ajándékozta meg a gyerekeket. A népmese napjától kezdve a farsangon át a víz világnapjáig számtalan érdekes témát érintett a hónapok folyamán.
Az utolsó alkalommal a gyerekek átismételték a könyvtári szabályokat, megtekintették a felnőtt könyvtárat, ahol egy kis pihenés közepette döntötték el a könyvtárral kapcsolatos állítások igazságtartalmát. Utána a titkos lépcsőn leosonva bepillanthattak a „Tömör raktár” titkaiba és kipróbálhatták a könyvespolcok mozgatását kormányok segítségével. Majd ismét a gyermekkönyvtárban találhatták magukat, ahol a költészeti napi rajzversenyen való részvételért Orsi néni minden diákot megajándékozott egy könyvjelzővel, aminek nagyon örültek a tanulók. Az elkészített munkák megtekinthetők a könyvtárban. Végül két papírszínházas meseelőadás következett, az egyik mese címe Fellőtték a pizsamát, a másik pedig a Szusi volt. A tartalmas foglalkozást ismét egy kis játék zárta le.
Köszönjük szépen Orsi néni érdekes foglalkozásait, szórakoztató játékait, az elsajátított ismeretanyagot és a sok-sok kikölcsönzött könyvet!
Bálint Judit osztályfőnök
ZöldOkos Kupa Tökmag versenye a Petőfiben
A fenntarthatósági témahét keretein belül május hónapban tartottuk a ZöldOkos Kupa Tökmag versenyének iskolai fordulóit, melyen összesen 17 csapat mérte össze tudását a 3-4. évfolyamon. Az eredmények a következők lettek.
3. évfolyam:
1. helyezett "Zöldokosok" csapat tagjai: Molnár Nimród, Kovács Flórián, Kovács Milos
2. helyezett "Zöldszívűek társasága" csapat tagjai: Darabos Alíz, Meksz Dániel, Rauf Emília
3. helyezett "Mindent bele!" csapat tagjai: Fekete Kiara Lia, Faragó Alexandra, Fábián Hanna Bianka.
4. évfolyam:
1. helyezett "Mélytengeri búvárok" csapat tagjai: Sáfár Leonárd, Vainel Kristóf, Katona Ervin
2. helyezett "Zöld mancsok" csapat tagjai: Bak Dorka, Fábián Liliána Kitti, Bereczki Ditta
3. helyezett "Black Cats" csapat tagjai: Barzsó Lilien, Joó Natasa Dóra, Katona Zsófia
Szívből gratulálunk minden versenyzőnek és felkészítőiknek!
Sulizsák
Sulizsák – Göncölj a Földért!” programunk sikeresen zárult. Iskolánk összesen 725 kg használt, de még használható ruhaneműt gyűjtött össze. A zsákokat, terveinknek megfelelően, áprilisban elszállították. Köszönet minden tanulónak, szülőnek és pedagógusnak, aki környezetünk élhetőségének fenntarthatósága, továbbá jótékonyság céljából akciónkat támogatta. A ruhákért kapott összeg a „Petőfis Tanítványainkért Alapítvány” kasszájába került, melyet a későbbiekben iskolánk tanítványainak támogatására költ.
FTH 2025 – Tudatos fogyasztói magatartás
A tanév során az élelmiszerpazarlás csökkentésének edukációját hangsúlyoztuk. Iskolai menzánk átalakult. A Szupermenza program szabadszedéses eljárása felváltotta a régi tálcás rendszert. Célja a tudatos étkezési szokások kialakítása. A gyermek magának szed, ezzel megtanulja, hogy csak annyi étel kerüljön a tányérra, amit egyszerre meg tud enni. Csökkent a napi maradék mennyisége. Új tálaló- és étkezőbútor, illetve falmatricák is támogatják a tudatos élelmiszerfogyasztás kialakítását. Heti egy húsmentes napot tartunk.
Volt tanítványunk, Karaisaridis Georgios idén fenntarthatóság tantárgyból érettségizik az egyik helyi gimnáziumban. A fiatalember vizsgaprojektje az élelmiszerpazarlás csökkentése, munkáját a Szupermenza programmal kapcsolatos interjúval támogattuk.
Egy csapatunk ősszel megpróbálkozott az Okostányér Országos Diák Tudáspróbával, az online selejtezőben hasznos ismereteket és tapasztalatokat szereztek. A felhívást a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége tette megfelelő táplálkozás témájában.
Május 15-én a Junior Achievement önkéntes óralátogatói érkeztek hozzánk, a Food Educators programról tartottak nekünk 3x45 perces foglalkozást. A program fú tanulási céljai: 1. A szélesebb körű értelmezés az élelmiszerrendszerek különböző elemeinek azonosítása, valamint összetettségük és összefüggéseik megértése érdekében. 2. Az élelmiszerrendszereken belüli munkahelyek sokféleségének feltárása. 3. A fenntarthatóság megértése a termőföldtől a tányérunkon át a hulladékkezelésig. 4. Az egészséges táplálkozási szokások jellemzőinek azonosítása.
Osztályainkban Itthonra hazait és Nagymamám mesélte címmel tartottunk fenntarthatósági tanórákat. A gyerekek megismerkedtek a „Magyar termék”- ek jellemzőivel, védjegyeivel, valamint a tudatos vásárlás fontosságával, továbbá megtanulták, hogyan főzhetünk okosan, miként lehet meglévő alapanyagokat és maradék ételeket felhasználni.
FTH 2025 – Hulladékgazdálkodás
Az őszi Európai Hulladékcsökkentési Héten tematikusan foglalkoztunk a hulladékgazdálkodással. A TeSzedd! országos akcióban önkéntes koordinátori és gyűjtőpont szerepet vállaltunk. Iskolai papírgyűjtés – 6,5 tonna (6530 kg) újságpapírt vitt el tőlünk a MOHU konténeres autója. A Sulizsák – Göncölj a Földért! programban több mint fél tonna (725 kg) ruhaneműt gyűjtöttünk össze. PontVelem partneriskola vagyunk, regisztráltunk a GyűjtsVelem! – „Az elő a telóval!” országos időszaki gyűjtőakcióban. A mobiltelefont és a használt elemet május végéig gyűjtjük. Iskolai szelektív gyűjtőszigetünk tárolóit minden hónap végén öko-őrjáratunk üríti és tartalmát elszállítja a városrészi szelektív konténerekbe. A falevelet, maradék iskolagyümölcsöt udvari komposztáló edényeinkben gyűjtjük, a kész komposztot a magaságyások földjébe beleforgatjuk. Szarkataxi, Fókuszban a papír, Környezetszennyezés hatása az ember életére, Hulladék és körforgása címen fenntarthatósági tanórákat tartottunk magyar és angol nyelven.
Iskolában az Erdő
Miért fontos a talaj? Mi a funkciója? Milyen állatok élnek benne? Mit ad nekünk az erdő? Mit tanít nekünk az erdő a fenntarthatóságról? Mit csinál egy erdész? Hogyan viselkedjünk az erdőben? Mit tanulhatunk az erdőtől, mint életközösségtől? - többek között ezekre a kérdésekre kaptak választ ötödikes tanítványaink az Iskolában az Erdő programon keresztül. Vódli Dávid, a VADEX Mezőföld Zrt. minősített erdésze tartott erdőpedagógiai foglalkozásokat, melyek célja interaktív élménypedagógiai eszközök és módszerek révén az erdei ökoszisztéma megismertetése. Iskolánk a szervezőktől ajándékba gyerekek által összeszerelhető madáretetőt kapott, amit kihelyeztünk udvarunkba, azóta folyamatosan ellenőrizzük és madáreledellel feltöltjük.
Az erdők megőrzése a fenntarthatóság és a klímaváltozás szempontjából is stratégiai kérdés, ezért gondoskodni kell erdeink fennmaradásáról és gyarapításáról. A klímaváltozás nagyon megviseli az erdők egészségügyi állapotát. Erdőben lenni jó, kirándulhatunk, feltöltődhetünk és megfigyelhetjük a természetet. De azt is érdemes tudnunk, hogy az erdő nem egyszerűen egy fával borított terület, hanem egy összetett életközösség. Az ismeretanyagban az erdei életközösség és a talaj kapott kiemelt figyelmet a fenntarthatóság mellett. További képek itt
FTH 2025 - Talaj és biodiverzitás
Egész tanévben foglalkoztunk a talaj témakörrel: Áder János nyílt, online tanóráját 6 osztályunkkal megtekintettük. Zöld-Nap elnevezésű témanapot szerveztünk november 4-én, az iskola teljes létszámmal részt vett. A KSZGYSZ külső szakértői élő társasjátékkal tudatosították a gyerekekben a talaj fontosságát. A talaj világnapján decemberben meseelőadással hívták fel a harmadikosok a tanulók figyelmét a tornateremben a termőtalaj védelmére a drámapedagógia eszközeivel. A talaj élővilága címmel kiállítást rendeztünk rajzszakkörünk munkáiból. Részt vettünk az „Iskolában az erdő” országos programban. Vódli Dávid, a VADEX Mezőföldi Zrt. erdésze tartott erdőpedagógiai foglalkozást az ötödik évfolyamnak. Csizmadia György talajszakértő úr iránymutatásait követve talajszelvény vizsgálatot végeztünk, a Magyar Talajtani Szövetség „Talaj a talpad alatt” című felhívásában. Jelentkeztünk az Iskolakertekért Alapítvány idei pályázatára és nagy örömünkre felvételt nyertünk az Agrárminisztérium által támogatott „Paradicsom” pilot programba, melynek célja tematikus iskolakert építése az öngondoskodás jegyében. Élet a talpunk alatt, illetve Kincsek és csodák címmel fenntarthatósági tanórákat tartottunk. Magaságyásainkat rendszeresen gondozzuk.
FTH 2025 – Mesterséges intelligencia
Az AI / MI témakör új még számunkra, a társadalmi fenntarthatóság tanulandó része: A Lányok napján külső helyszíni látogatást tettek a nyolcadikos lányok, ahol betekintést nyerhettek a Dunaújvárosi Egyetem AI kutatómunkájába, az UNISPACE programba. Veszprém - Pannon Egyetem dékánhelyettese, Czúni László jelenléti előadást tartott a nyolcadikosoknak „Az MI technológiák néhány fenntarthatósági vonatkozása” címmel. Felhívta a figyelmet az MI rendszerek hasznos és káros hatásaira. Iskolánk részt vett a KRÉTA IFM programbemutatóján, amivel angol nyelvi emelt szintű osztályainkban azóta kísérleti jelleggel ismerkedünk. Az Idegen Nyelvi Felkészítő Modul beszélgetésleckéi élethű gyakorlást biztosítanak, a Xeropan AI meglepően közel hozza az élményt. Pedagógusaink Canva AI és A MI mindennapjainkban címmel tartottak belső fenntarthatósági tanórát.