Szépíró verseny a fenntarthatósági héten
Iskolánk hagyományát folytattuk 2025. április 10-én az Intézményi Szépíró Verseny megrendezésével.
A „Talaj élővilága” témájából másoltak diákjaink, az alsósok verset, a felsősök szöveget.
2-8. osztályig vettek részt tanulóink ezen a megmérettetésen.
Nagyon szép írások kerültek ki a ceruzák, tollak nyomatékául tanulóink keze alól.
A legszebb gyermekmunkák megcsodálhatók az aulában.
A verseny felügyelő tanárai: Szeitlné Mészáros Márta és Vöröss Endre voltak.
A jutalmakat Hajdu-Csepeli Ágnes alsó tagozatos intézményvezető helyettes adta át.
A helyezettek oklevélben részesültek. A helyezést el nem ért résztvevők a papírra varázsolt betűikre emléklapot kaptak.
A díjazás megvalósulásához a „Petőfis Tanítványainkért Alapítvány” nyújtott anyagi segítséget. Nagyon szépen köszönjük!
Hálásak vagyunk mindenkinek a részvételért, közreműködésért, hagyományaink folytatásáért, a verseny megvalósulásáért.
A verseny szervezői: Erdélyiné Dobai Mária és Meskálné Jónás Ildikó
I. helyezett tanulóink:
|
II. helyezett tanulóink: |
III. helyezett tanulóink: |
Rózsavölgyi Zalán 2.A osztály |
Csontos Lili Norina 2.A osztály |
Kovács Patrik 2.B osztály |
Kapás Mira 3.A osztály |
Szabó Benedek 3.A osztály |
Vitáris Titanilla 3.B osztály |
Dénes Dorina 4.A osztály |
Bereczki Ditta 4.A osztály |
Vadász Jázmin 4.B osztály |
Pintér Szófia 5.A osztály |
Oszlányi Lilla 5.A osztály |
Gémes Viktória 5. A osztály |
Gilányi Eliza 6.A osztály |
Kiss Fruzsina Zoé 6.B osztály |
Molnár Zoé Vivien 6.B osztály |
Fellegi Zsombor 7.B osztály |
Szenczy Lujza 7.A osztály |
Priskin Izabella 7.B osztály |
Várnagy Kitti 8.B osztály |
Várnagy Valter 8.B osztály |
Rácz Hanna 8. A osztály |
Etika óra a Fenntarthatósági hét keretében
Téma: A környezetszennyezés hatása az ember életében
Osztály: 4.b
A Fenntarthatósági hét keretében megtartott etikaórán a 4.b osztály tanulóival a környezetvédelem fontosságáról beszélgettünk. Az óra központi témája az volt, hogyan hat a környezetszennyezés az emberek életére, és mit tehetünk közösen a fenntartható jövő érdekében.
Az óra első részében a tanulók megosztották személyes tapasztalataikat arról, hogy családjuk milyen módon óvja a környezetet. Többek között elhangzott, hogy szelektíven gyűjtik a hulladékot, komposztálnak, energiatakarékos izzókat használnak, vagy éppen vászontáskával járnak bevásárolni. Örömteli volt hallani, hogy a gyerekek mennyire tisztában vannak ezekkel a gyakorlatokkal, és büszkén számoltak be a közös erőfeszítésekről.
Az óra második felében közösen körül néztünk a tanteremben, és különböző anyagú tárgyakat gyűjtöttünk össze: papírt, műanyagot, fémet, üveget. A gyerekek csoportosan dolgoztak, és megbeszéltük, hogy mely anyagok újra hasznosíthatók, illetve melyek károsak a környezetre. Ez a gyakorlati megközelítés különösen élményszerűvé tette számukra a tanulást, és segítette az elméleti ismeretek elmélyítését.
A beszélgetés során hangsúlyt fektettünk arra is, hogy minden kis lépés számít, és a környezet védelme közös felelősségünk. Az óra végén közösen megfogalmaztunk néhány ígéretet, amit a gyerekek maguk tettek: például kevesebb műanyagot használnak, vagy megpróbálják rávenni a családtagjaikat a szelektív hulladékgyűjtésre.
A gyerekek aktívak, érdeklődők voltak, sok hasznos gondolat született, az óra pedig jó példája volt annak, hogyan lehet az etikai nevelésbe valós, aktuális problémákat is beemelni, játékos, élményszerű módon.
Dancs Viktória
Osztálykiránduláson a 2.a
Iskolánk 2.a osztálya Bálint Judit osztályfőnök szervezésével, vezetésével és Balogh Alexandra pedagógiai asszisztens kíséretében április 30-án Budapestre látogatott.
A gyerekek izgatottan várták ezt a napot. Autóbusszal vágtak neki az útnak, melynek első állomása a Fővárosi Állat- és Növénykert volt. Délelőtt és kora délután az állatkert minden szegletét megtekintették, az otthonról hozott ebéd és a jól megérdemelt jégkrém után az állatkerti játszótéren töltötték az időt. Az időjárás is kedvezett a programnak, kora nyárias volt, így minden adott volt a szabadidő tökéletes eltöltéséhez.
A kirándulás következő állomása a Fővárosi Nagycirkusz volt, ahol a Splash! Swing a víz fölött című előadást nézték meg. A diákok szájtátva nézték az artisták, légtornászok produkcióit. Jókat nevettek a bohócok vicces jelenetein, de persze nem hiányozhattak az állatok sem. Ebben a produkcióban a kutyák kaptak főszerepet, de láthattak madarakat is. Minden mutatvány a víz köré volt megalkotva, gyönyörű látványvilág tárult eléjük az előadás alatt. A csodálatos szökőkutak látványát az élő zenekar, az ének, a fényeffektek és a kivetített videórészletek tették még látványosabbá.
A gyerekek kitűnően érezték magukat és az esti hazaérkezés után boldogan mesélték szüleiknek az osztálykiránduláson szerzett élményeiket.
Bálint Judit
osztályfőnök, szervező pedagógus
Föld Napi Túra
A Föld napjának a lényege, hogy felhívja a figyelmet bolygónk természeti környezetének megóvására és a fenntartható fejlődés fontosságára. Ez egy globális esemény, amelyet minden évben április 22-én tartunk, és amelynek célja, hogy az embereket és a közösségeket cselekvésre ösztönözze a bolygónk jövőjéért.
Mindezek jegyében a tavaszi szünet miatt kis késéssel ugyan, de 2025.04.28-án gyalogtúrát szerveztünk iskolánk 5. és 6. évfolyamos tanulóinak városunk varázslatos panorámát nyújtó Duna-partra. Reggel nyolckor indultunk neki a megközelítőleg 10 km-es távnak 62 vállalkozó kedvű gyerekkel, szülővel Bécs Krisztina és jómagam kíséretében a szikrázó napsütésben. Az időjárás szerencsére végig kegyes volt hozzánk.
Első állomásunk a kilátó volt. Itt a résztvevők kicsit megpihenhettek, gyönyörködhettek a tájban, ehettek, ihattak és szelfizhettek is. Ezt követően leereszkedtünk a meredek lépcsősoron, aminek az aljában kondizhattak egy jót, az arra vágyók. Túránkat impozáns szobrokkal és dús növényzettel szegélyezett ösvényen folytattuk. Döbbenten hallgattam, hogy van olyan tanulónk, aki még sosem járt erre.
A gyalogút végén óvatosan átkelve az úttesten elérkeztünk a Madárleshez. Itt egy hosszabb megállót tartottunk, amely során megismerkedtünk a part gazdag madárvilágával, a gyerekek felmehettek a lesre, kihasználhatták a közeli játszóteret, tollasozhattak, piknikezhettek, focizhattak, játszhattak kedvükre a szabad levegőn. Utunkat az Alsó sétányon folytattuk közvetlenül a víz mellett, ami kiváló alkalom volt egy kis kacsázásra, fényékpezésre és kagylógyűjtésre. A séta alatt sajnos találtunk pár elpusztult halat is.
Már 11.00 óra volt mire megérkeztünk a szabadstrandra, ahol tartalmas másfél órát töltöttünk el. Megtekintettük a Szalki-szigeti gátat, a gyerekek itt strandfocizhattak is a tollasozás, focizás és játszóterezés mellett.
A véletlen szerencse úgy hozta, hogy éppen a szigeten járt Horváth Tamás énekes, aki a gyerekek legnagyobb örömére vállalkozott közös fotózkodásra velük. Ez a spontán találkozás igazán különlegessé tette a napot.
Miután mindenki evett, ivott és kipihente magát, elindultunk visszafelé. Fáradtan bár, de felülkerekedtünk a meredek partoldalon, és végül 13.00 órára megérkeztünk az iskolához, ahol elköszöntünk egymástól.
Öröm volt látni, hogy a gyerekek végig jól érezték magukat együtt, nevetgéltek, beszélgettek és játszottak. Ez is azt mutatja, hogy a természetben eltöltött közös pillanatok milyen nagyszerűen összehozzák az embereket. Úgy érzem, túránk remek alkalom volt arra is, hogyan lehet a szabadban, a természettel való kapcsolat révén felhívni a figyelmet Földünk értékeire.
Szombat Katalin
Társadalmi fenntarthatóság - Lányok Napja 2025
Április 10-én a nyolcadikos lányokkal a Dunaújvárosi Egyetemen jártunk, ahol részt vettünk a Lányok Napja rendezvényen. Ez egy országos STEM területekhez közel álló szakmát népszerűsítő pályaorientációs nap diáklányok részére.
A megnyitó után interaktív programokon keresztül olyan „fiúsnak” vélt tudományokkal, technológiákkal ismerkedhettek meg a 8.a és 8.b osztályos lányok, amelyekről bebizonyosodott, hogy igenis a lányoknak is helyük van ezeken a területeken. Betekintést nyerhettünk egy AI (Artificial Intelligence) kutató munkájába, belecsöppentünk a média világába, ahol a bátrabbak kipróbálhatták, milyen a kamerák kereszttüzében súgógépről hírt beolvasni. A VR Labor bemutatása után a lányok az űrállomás belsejét fedezhették fel és 400 km magasból tekinthettek a Földre. Az interaktív laborlátogatás során szakító,- hajlító és ütővizsgálatot kísérhettek figyelemmel.
A külső helyszíni látogatás jól illeszkedett az 10. Jubileumi Fenntarthatósági Témahét programsorozatába. Egyrészt mesterséges intelligencia témakörben kaptak a lányok új ismereteket, másrészt az 5. fenntarthatósági fejlődési cél, azaz a Nemek közötti egyenlőség került megtámogatásra. A jól megszervezett program során bebizonyosodott, hogy a lányoknak is helyük van a férfias szakmák területén.
Kísérők: Gábor Renáta, Nagy Gabriella
Sensodyne Kids Program
Iskolánk nagy örömmel csatlakozott a Sensodyne Kids Programhoz, melynek célja a gyermekek szájápolási ismereteinek bővítése és a helyes fogápolási szokások kialakítása. A program keretében 171 alsó tagozatos tanuló számára kaptunk edukációs csomagot, mely kiváló alapot nyújtott az ismeretek játékos és élményszerű elsajátításához.
A csomagban található szájápolási ismertető segítségével foglalkozásokat tartottunk, melyeken a gyerekek megismerhették a mindennapi fogápolás legfontosabb lépéseit, a megfelelő technikát és a szájhigiénia jelentőségét. A tanultakat egy színező is segítette elmélyíteni, amely játékos formában rögzítette a legfontosabb tudnivalókat, így a tanulók örömmel és motiváltan vettek részt a programban.
A foglalkozások végén a gyerekek boldogan vitték haza a csomagban található Sensodyne Junior termékmintát, a fogmosónaplót, valamint a szülőknek szánt tájékoztató anyagot.
A program sikeresen hozzájárult ahhoz, hogy tanulóink még tudatosabban ügyeljenek fogaik egészségére, és pozitív élményként élték meg a szájápolással kapcsolatos tanulást.
Köszönjük a lehetőséget!
Húsvét
Az előző héten a közelgő ünnepekre hangolódtunk. Az 1.b osztállyal hétfőn, az MMK- ban jártunk, ahol sok mindent megtudhattunk a Húsvét ünnepéről. Beszélgettünk a népszokásokról, a locsolásról, a húsvéti készülődésről, hogy ilyenkor milyen ételek kerülnek az asztalra, tojásfestésről és locsolkodásról. Megtudtuk azt is, hogy miért a nyuszi hozza a tojást, valamint a bárány és a csibe miért jelképei a Húsvétnak. Még locsolóverset is tanultunk. Másnap folytatódott az ünnepre hangolódás. Mondókát tanultunk, és tojáskeresést rendeztünk az udvaron. A színes papírtojások megkeresése, összegyűjtése nagyon izgalmas játéknak bizonyult. Majd nyuszit festettünk és húsvéti kosarat készítettünk. A gyerekek nagy örömmel vitték haza az elkészített alkotásokat.
Gulyásné Dorka Violetta, Szabó Tünde
Family Park
Iskolánk először szervezett kirándulást az ausztriai Family Parkba. Tele busszal vágtunk neki a kalandnak, csodálatos időben. A helyszínre érkezve a gyerekek rengeteg attrakciót próbálhattak ki, így garantált volt a jókedv. Volt, aki először ülhetett hullámvasúton vagy juthatott hasonló élményekhez. Többen egy-egy óriás plüssállattal térhettek haza, miután nyertek a kosárra dobásban. Bár az utazás hosszú volt, a gyerekek nagyon jól érezték magukat, így bízunk benne, hogy lesz folytatása a kalandnak.