Katonai Emlékpark Pákozd
Iskolánk 8. évfolyama lehetőséget kapott a pákozdi Katonai Emlékpark meglátogatására a Nemzeti Emlékezetpedagógiai Program (NEP) keretében. A NEP a köznevelésben tanuló 7–11. évfolyamos diákok osztályközösségei számára kínál helyszíni, élményalapú tananyag-feldolgozási lehetőséget, melynek fókuszában a nemzeti emlékezet és az örökségünkhöz való kapcsolódás áll.. A helyszíni látogatást iskolai tanórákon elő- és utómunkálatok kísérik, illetve egy-egy kérdőív kitöltése is a programcsomag része. A látogatást tanítványaink részére a Dunaújvárosi Tankerületi Központ szervezte, a tanulók számára ingyenesen biztosította.
November 26-án a különjáratos buszról leszállva a helyi rendezvényszervezők fogadtak minket meleg szívvel, majd meglátogattuk az 1848-49-es fegyverkiállítást. A diákok meghallgatták a tárlatvezető előadását Pákozd, mint csatatérről, a honvédek és nemzetőrök ruházatáról, illetve fegyvereiről.
Másodikként alakizáson vettek részt, melyen fából készült puskákkal gyakorolták a sorakozást, menetelést és a szuronyrohamot. Bár hűvös volt az idő, nem szegte kedvüket a játéktól. Később két részre oszlottunk: egyik büfében pihent, míg a másik szablyákon gyakorolta az úgynevezett huszárvágást, mely 6 vágási elemből állt, majd cserélt a két csapat.
Harmadikként elvonatkoztattunk a szabadságharctól és belevetettük magunkat egy rekonstruált II. világháborús lövészárokba, melyet a háború végén építettek a német-magyar védők a szovjet csapatokkal szemben a háború végén. Betekintést nyerhettek még egy tiszti barakkba is, ahol szintén egy kiállítás volt látható.
Végezetül a gyerekek szabadon, csoportokra osztva bejárhatták az emlékpark maradékát egy kincskereső és kvíz feladatlappal, illetve térképpel még a visszaindulás előtt. Bár egyesek nincsenek oda a honvédelmi témáért, fegyverekért vagy a történelemért, de a társaság, a látkép, illetve a helyi macskák örök emléket hagytak bennük.
Mészáros Tamás történelem szakos tanár
Hungast kérdőív
Gyaloglás világnapja a 2.b-ben
A kezdeményezést 1992-ben indították útjára a szervezők a Rio de Janeiró-i Föld-konferenciához kapcsolódva. A GYALOGLÓ VILÁGNAP-ot október hónapban tartják és ebből az alkalomból Magyarországon 16 megyében rendeztek az egészséges életmódot népszerűsítő fesztiválokat. Hazánk 1999-ben csatlakozott a mozgalomhoz, s a világnapot mostanra már 68 országban tartják meg. A sorozat célja a gyaloglás és általa a testmozgás meg- és elismertetése, megszerettetése az emberekkel. A szervezők nem egy nagy országos rendezvényt tartanak, hanem az a céljuk, hogy gyalogló nap minél több településen legyen.
A 2. b osztály is csatlakozott ehhez a programhoz, november 11-én. Hatodik óra után melegen felöltözve gyülekeztünk az iskola előtti hídon. Vidáman indultunk el a Felső-Dunapartra. Útközben őszi növényeket, gombákat figyeltünk meg. Rengeteget beszélgettünk, a vidám hangulat elterelte a gondolatainkat a hidegről és a sok kilométer megtételéről. Utunk felénél tartottunk egy rövid pihenőt a Máltai Szeretetszolgálat játszóterén, majd ugyanebben a jó hangulatban folytattuk utunkat. Megálltunk picit a kutyafuttatónál is, ahol végigmentünk a kutyaiskola pályáján is. Másfél órával az indulásunk után érkeztünk vissza az iskolához. A teremben aztán jóleső fáradtság mellett megbeszéltük az élményeinket.
Október hónap osztálya – 8.b
Októberben iskolánk felsősei több téren is bizonyíthattak. Programszervezést a 6.a a Kecskeavatóval; a 7.a az október 23-i ünnepi megemlékezéssel; míg nyolcadikosaink a Halloween-buli megszervezésével vállaltak magukra.
Október hónap osztálya – 8.b
Októberben iskolánk felsősei több téren is bizonyíthattak. Programszervezést a 6.a a Kecskeavatóval; a 7.a az október 23-i ünnepi megemlékezéssel; míg nyolcadikosaink a Halloween-buli megszervezésével vállaltak magukra.
Már a versenyek és annak eredményei is számítottak a hónapban. Több osztályból volt induló az „Okostányér” vetélkedőn; végzőseink a Baky Ágnes matematika versenyen, míg 5. és 6. osztályosok a városi Hétkarikás játékokon mérték össze tudásukat a többi iskolával. Sokat nyomott a latba a hónap elejére átnyúló „Állatbarát osztály” versenyünk is. A hónapban a legtöbb dicséretet az 5.a, a legkevesebb hiányt begyűjtő osztály pedig a 7.b lett.
Az első hat helyezett pedig a következőképp alakult:
1. hely: 8.b 923 p
2. hely: 5.a 901 p
3. hely: 6.a 876 p
4. hely: 7.b 843 p
5. hely: 8.a 780 p
6. hely: 7.a 764 p
Gratulálunk nekik!
A magyar közoktatás világnapja
4. Fenntartható fejlődési cél: az inkluzív, méltányos és minőségi oktatás biztosítása, valamint az élethosszig tartó tanulás lehetőségeinek elősegítése mindenki számára
2025/2026-os elsős beiskolázás - 1. alkalom
2025/2026-os elsős beiskolázás - 1. alkalom
Tisztelettel várjuk bemutató foglalkozásunkra az óvodásokat és szüleiket!
„Száz liba egy sorba” avagy Márton nap az alsó tagozaton
November 11-én van Márton nap, mely Szent Márton ünnepe is. De hogyan kapcsolódik Márton a libákhoz?
Szent Márton püspök, a középkor egyik legnépszerűbb szentje volt. A hagyomány szerint Márton a fiatal katona egyszer meglátott egy fázó koldust, megszánta és kettéhasított köpenyének a felét a vállára terítette. Ezután kilépett a seregéből, életének hátralévő részét a kereszténység szolgálatának szentelte. Később püspökké választottak. A legenda úgy tartja, hogy Márton szerény ember lévén, nem akarta elfogadni a püspöki kinevezést, a ludak óljába rejtőzött, de a libagágogás elárulta őt.
Ezért ezen a napon iskolánkban Márton és a libák kapták a főszerepet. Minden alsós osztály már előre elkészítette a libabábot, és megtanulta a „Száz liba egy sorba” című vidám dalt. Délelőtt megnéztek a gyerekek egy rövid történetet Márton püspökről és ehhez kapcsolódóan játékos feladatokat oldottak meg. A nap csúcspontja az volt, hogy a nagyszünetben minden alsó tagozatos kisdiák az elkészített szép libabábokkal körbevonult és elénekelték a megtanult dalt, amelyet játékos mozdulatokkal kísértek.
Nagyon fontosnak tartjuk közösségünkben, hogy jeles napjainkról, hagyományainkról méltóképpen emlékezzünk, hiszen ezekből a gyerekek sokat tanulhatnak, a színes programoknak köszönhetően sok élményt gyűjthetnek.
Meskálné Jónás Ildikó és Szeitlné Mészáros Márta szervező pedagógusok
Sportolói profil: Katona Kristóf
Katona Kristóf, iskolánk 6.a osztályos tanulója, nyolc évvel ezelőtt ismerkedett meg a birkózással, amit már az óvodában elkezdett próbálgatni. Később, az első osztályban beiratkozott iskolánk birkózó szakkörrébe, ahol örömmel gyakorolta a fogásokat. Az alsó tagozaton nagyon megszerette ezt a sportágat, és egyre inkább úgy érezte, hogy az iskolai sportkör számára már nem elég. Hosszú távon többet akart, ezért szülői engedéllyel beiratkozott a Gurics György Birkózó Centrumba, ahol ma már heti négy edzést teljesít nagy-nagy lelkesedéssel. 2022-ben életkora elérte az U11 korcsoportot, mellyel lehetőséget kapott a versenyzésre, a kitartó edzések pedig meghozták az első komoly eredményeket.
Büszkén mutatja meg szabadfogású egyéni-, csapat- és kupaversenyeken szerzett érmeit:
- 2 db aranyérem: Vakáció Kupa 2023., Zselic Kupa 2024.
- 4 db ezüstérem: Meghívásos alapú versenyek 2023., Diákkupa, Területi diákolimpia 2024.
- 2 db bronzérem: Területi diákolimpia 2023., Diákkupa Dunaújváros 2024.
- 5. helyezés: Diákolimpia országos döntő 2024.
Érmeit mutatva elhivatottan meséli, hogy mögöttük mennyi sok munka áll és hogy a versenyzés olykor lemondást is jelent. Előfordul, hogy egy-egy versenyért le kell mondania családi programról vagy követnie kell az edző által előírt speciális diétát, amibe például az édesség soha, de gyakran még a tej sem fér bele, és vigyáznia kell a gyümölcscukorral is. Helyette fehérjedús ételeket és zöldségeket kell fogyasztania. Kedvenc ételei például a brassói aprópecsenye, ahogy anya készíti és persze a vadas, illetve a „meggyszósz dara husi” menza étel.
Szabadidejében azért szeret gyermek lenni, hétvégente szívesen lejár az öccsével focizni. Érdekli a csillagászat, azon belül a fekete lyukak működésére kíváncsi, mely témakörben könyveket olvas, videókat néz. Fontosnak tartja az éjszakai pihenésre szánt időt, hogy másnap mindenre legyen ereje, energiája. Iskolában erőssége a testnevelés, de szereti a matematikát is, és úgy érzi, minden tartárgyból megteszi, amire képes.
A jövőre nézve nincsenek még kiforrott tervei, de elképzelései vannak. Felnőttként boldogan lenne majd birkózó edző vagy apát követve buszsofőr. Jelenleg komolyan érdeklődik a KIMBA edzői iskola (Kozma István Magyar Birkózó Akadémia) és annak testvérintézményei iránt, ami a kilencedik évfolyamtól bizony kollégiumi elhelyezést jelentene. Szülei felelősségteljes, és kitartó gyermeknek nevelték őt, ezért két év múlva féltve, de támogatnák gyermekük ezirányú elképzeléseit.
Köszönetnyilvánítás
Tisztelettel köszönjük őszi családi napunk sokrétű és színvonalas támogatását!